ENTREVISTA A SERGI TENA
Esta es una entrevista hecha con mucho cariño, había coincidido con Sergi en Banalmádena cuando él era parte de la tripu del TAU Cerámicas de Javier Banderas y yo trabajaba como instructor de vela en el Club Naútico Marítimo de Benálmadena, bajo las órdenes de Sergio González,
Luego hemos vuelto a coincidir a bordo del IMOCA de la FNOB donde lleva años haciendo una gran labor de difusión y divulgación de la Navegación Oceánica. Así que se me ocurrió que seguro resultaría una entevista interesante...
Así que ahí vá:
Sergi
Tena Fernández
Regatista
profesional.
Skipper
IMOCA Open 60 BWR a la FNOB.
Project
Manager at oceanicteam.com
Quan
i on vas començar a navegar?
Jo
vaig començar a navegar...bueno la veritat és que jo no he fet vela
lleugera, vaig començar de jove, 16 0 17 anys i vaig començar
directament en creuer. La veritat és que per mi el
creuer,...començar en creuer em va donar, com moltes coses en la
vida, la primera experiència de tenir clar allò al que et vols
dedicar en la vida... i jo penso que a mi m´ha anat prou bé.
En
quins vaixells has navegat?
Está
clar que amb 17 o 18 anys els primers vaixells en els que mavegava
eren creuerets normals fent sortides de cap de setmana. Però jo
porto 18 anys com a professional de les regates,... per mi és
important diferenciar el que és professional, és aquell que cobra,
no viu d´això però sí que cobres per fer aquestes regates, i bé
doncs he navegat en TP52, IMS500, vaig estar 8 anys amb el CODORNIU
amb en Doreste, Copa Amèrica, crec que he fet bastanta vela
oceànica, no una volta al món però sí que he fet Transoceàniques.
En
quin TP52 vas navegar?
Amb
el TAU Ceramica, vaig estar 3 temporades amb el Javier Banderas
d´armador i la veritat va ser una època...(riures i cara de m´ho vaig passar
d´allò més bé) mira vaig aprendre molt fent regates perquè soón barcos molt radicals, però a la vegada m´ho vaig passar molt bé.... (somriu)... ja sabem com són la gent del Sud... gent molt alegre i que disfruten molt d´allò que fan i la veritat és que ho vaig disfrutar molt
d´armador i la veritat va ser una època...(riures i cara de m´ho vaig passar
d´allò més bé) mira vaig aprendre molt fent regates perquè soón barcos molt radicals, però a la vegada m´ho vaig passar molt bé.... (somriu)... ja sabem com són la gent del Sud... gent molt alegre i que disfruten molt d´allò que fan i la veritat és que ho vaig disfrutar molt
Navegar
per plaer o per competir? Perquè?
Mira,
jo que he fet ambdues coses, et puc dir (fa una petita pausa) que
Navegar per competir. Però les sensacions que pots tenir el navegar
per competir no té les dóna el navegar per plaer i a l´inrevés.
Però
per mi, navegar per competir, tot i que en el projecte que tenim en
marxa
no
volem guanyar regates, sí volem competir, però no guanyar sinó
demostrar que el barco, L Imoca Eco és competitiu encara que som
concients que no serà per guanyar. Tot i que seria possible, però
seria perquè els favorits es trenquin, i la veritat és que no voldriem
guanyar així.
Que
opines de la vela lleugera?
Jo
sempre he entès que la vela lleugera fa al tripulant... dóna el
feeling, et fa sentir la vela molt a prop del mar, però si tu et
vols dedicar al creuer, jo crec que al creuer hi ha una diferència
molt gran de trimatge i de comportament de
l´embarcació. I el que sí he detectat quan arriba gent de la vela lleugera al creuer de competició és que normalment són els millors estrategues o tàctics, perquè són molt bons detectant tot el que passa al camp de regates, també
n´hi ha que poden anar a la canya...és clar, però tot el tema de trimatge, les pressions que té el barco, el caçar una burda i veure com flexa el pal, corregir les arrugues d´una major, etc. són coses molt específiques del creuer.
l´embarcació. I el que sí he detectat quan arriba gent de la vela lleugera al creuer de competició és que normalment són els millors estrategues o tàctics, perquè són molt bons detectant tot el que passa al camp de regates, també
n´hi ha que poden anar a la canya...és clar, però tot el tema de trimatge, les pressions que té el barco, el caçar una burda i veure com flexa el pal, corregir les arrugues d´una major, etc. són coses molt específiques del creuer.
La
millor experiència que has viscut navegant? I la pitjor?
Et
diré que la mateixa eperiència va ser la millor i la pitjor...
t´explico: tinc un molt bon record de la FASTNET el 2007, on es van
donar les mateixes condicions meteorològiques que a la del 79, quan
van morir 15 persones.
L´organització
va veure el percal, ... dues borrasques que s´estaven unint i van
aplaçar 24h. Un cop passades les hores van veure que les borrasques
estaven estacionades i van donar la sortida. Tal i com vem sortir es
van eclosionar....(bufem)... jo crec que vem estar els 6 dies de
regata amb 40-50kn, constants, va començar a baixar quan estavem a
30-40 mn de Playmouth .... vaja, ens va passar de tot: es va arrencar
el tangó de la coz, es va rajar la part baixa de la major, vam tenit
una via d´aigua a la sentina que estava plena de gasoil, tothom
vomitant.... Però mira, tinc molt bon record perquè de 250 vaixells
que vem sortir només vem arribar 57, i amés ho vem fer en bona
posició, els vuitens. Em va quedar una bona sensació a final...
A
més et diré una cosa, els anglesos no estan per òsties.... aquí
arribes a una regata i mentre fas l´inscripció ja et donen la
samarreta.... allà no!!... (jajaja)...allà et donen la sammarreta
quan arribes, quan acabes la regata.
I
la veritat que en aquesta ocasió era un jersey enlloc de samarreta i
t´aseguro que la guardo amb un carinyo molt especial. Si si... que
els lectors posin al google FASTNET 2007 i veuran....(tornem a riure)
A
bord de quin vaixell la vas fer?
Amb
el CHARISMA de l´Alejandro Pérez Calzada, un barco molt xulo....
Ostres a demés ens va acompanyar una fragata, helicòpters de
salvament.... un espectacle tot plegat si.
S´inverteix
molt en tecnologia per les regates d´altura i Copa Amèrica, però
no ens oblidem una mica de la base, de l´ensenyament, la difusió de
l´esport, etc?
Bé, si et fixes, el
projecte que arar tenim en marxa, he obert un departament, L`Oceanic
Team Academy, especialment pensat per fomentar tot això de la Vela
Oceànica. Des del principi tant des d`Oceanic Team com la Fundació
(FNOB) hem pensat que aquest és el camí: partint de base amb els
Mini 6,5, passant pels Class 40 i acabant en Imoca volem que la
gent....més que formar-se, se n´adoni del que es tracta això de la
Vela Oceànica, que vegin i entenguin el tipus de Vela que estan
fent,.... això ja no és Vela de creuer Inshore ni és vela
lleugera...és un altre tipus de Vela; on hi ha tot un altre tipus de
condicionants. Aleshores aquest departament té l´objectiu de que
les persones a través d´aquesta formació tinguin clar on s´estan
ficant i poder sentir tot el que es poden trobar dins del món de la
Vela Oceànica. I així facilitar també el poder decidir si és
realment el que pensaven ja que hem de tenir en comte que aquests
vaixells (referint-se als IMOCA) són molt radicals.
Pensa que agafen
velocitats increibles.... i posar el pilot automàtica anant a 25
nusos per anar a la proa a canviar una vela...doncs no és cap
tonteria.
En les sortides amb
l´IMOA de la FNOB sempre preguntem al principi quanta gent dels
visitants voldrien fer la BWR, i normalment n´hi ha uns quants...
després quan ja hem explicat una mica de que es travta la regata, de
les condicions de vida a bord, l´alimentació, una maniobra d´hoe a
l´aigua a 20 nusos, etc...., repetim la pregunta i s´aixequen
poques mans.... (riures)
Com
veus la situació de la navegació a vela a Espanya? Hi ha prou
difusió? L´ensenyament i promoció de l´esport és
suficient?....
Jo penso que hem tingut
molt bons regatites, els tenim i segurament els seguirem tenint
perquè hi ha gent que estima la navegació i s´implica... però ens
falta cultura.
Em sap greu dir-ho,
però estem a anys llum, i sobre tot en Vela Oceànica, de paisos
punters com poden ser França, Anglaterra...
Et posaré un exemple;
fa un parell de setmanes vaig enviar un mail a l´organització de la
Vendée Globe per consultar temes de l´inscripció arrel del
projecte Oceanic Team per fer la Vendéé amb L´IMOCA ECO que volem
construir. Em van contestar amb tota la info solicitada però a més,
es van interesar pel projecte i em van demanar que els hi enviés el
projecte. Doncs arrel d´això, d´aquí dos dies em venen a visitar
el director de la regata i el seu equip de premsa perquè volen
conèixer bé e projecte i fer-ne difusió etc. Sincerament....
juguen un altre lliga.
I mira que faig feina
amb la FNOB, des d´on penso que s´ha fet una molt bona feina, portem
6 anys amb l IMOCA escola BWR fent molta difusió, han passat per
aquí mes de 4500 persones... però estem a anys llum.
Penso... que durant
molts anys els clubs nàutics d´aquest pais han estat molt tancats
al públic general,... i això ha fet molt mal a la Vela. I ara ho
volem fer tot corre cuita i no... aquesta és una feina de molts anys
per aconseguir aquesta cultura popular de la Vela.
Mira a l´illa de
White, en una regata que vaig estar uns dies, la gent anava amb les
armilles pel carrer... arribaves a una botiga tancada i posava un
cartellet ´I´m sailig... come back soon¨.... ja et dic... és un
tema de cultura i això no es canvia en dos dies....
La
teva primera regata oceànica?
Va ser una Newport-Bermuda, una regata super tècnica, perquè passa pel famós triangle
de les Bermudes i tens una corrent molt forta i és una regata que
l´has de fer amb un termòmetre. Perquè aquesta corrent forma uns
serpentins al llarg de tota la costa, com una S, com una serp i hi ha
corrents cap a l´Est o cap a l´Oest... i per saber en quina estàs
ho controles amb la temperatura ja que unes són fredes i les altres
calentes. I per tal d´aprofitar la que et favoreix has d´estar
pendent sempre de la temperatura.
Com
et prepares per una regata d´aquest tipus?
Psicològicament.....
perquè físicament et prepares també, amb un preparador físic,
gimnàs, etc... però al final el que més comte és la part
psicològica, has d´estar convençut del que has de fer i de
que ho pots fer.
Has de tenir claríssim
quin és l´objectiu i que el pots fer, saber que passaràs fred,
cansament, gana, son ... i tot això només ho pots assolir si
realment estàs ben preparat psicològicament.
També és fonamental
l´experiència, jo m´en vaig adonar navegant amb un dels grans,
Dominique Wavre.Vem estar navegant una setmana amb ell i el tio va
baixar en un moment una drissa que s´havia escapat amb dues
escotes.... Clar, això que sembla una tonteria però si no ho saps
fer i has de pujar al pal per fer-ho, el desgast que suposa és una
bestiesa. Pensa que en Dominique havia fet ja 8 voltes al món i se
les havia vist de tots colors. Una tonteria com aquesta marca una
gran diferència. Així que l´experiència és molt important.
Perquè
navegues? Recomanaries a tothom que ho faci? Perquè?
Jo navego perquè
m´encanta la sensació de llibertat brutal.... i perquè ho fas en
un medi que no t´ho dona tot fet. Sempre està canviant, canvien les
condicions, mai és igual i has d´estar jugant amb això. El vent,
la onada, la corrent... mai són les mateixes.
I ho recomano per
això... perquè és sempre diferent i les sensacions que et dona són
increibles.
Explicans
una mica més el teu nou projecte Oceanicteam.com?
Oceanic Team porta 2
anys en marxa, jo porto les 3 edicions de la BWR intentant
participar-hi i no ha estat possible, una perquè no entrava dins
dels plans ni les possibilitats de la FNOB i les altres dues perquè
estava molt inmers en el projecte de la FNOB portant l´IMOCA escola,
fent la feina de promoció i difusió tant important.
Aquí tenia dos
opcions: sortir de l´IMOCA escola i deixar aquest projecte per
posar-me a tope en intentar participar-hi, amb el risc que això
comporta o seguir amb el projecte FNOB i esperar el moment. Així que
fa dos anys he començat amb Oceanic Team, i ara l´intenció és fer
la Vendée Globe del 2016 i després la propera edició de la BWR
2018 amb L´IMOCA ECO, que serà un vaixell totalment ecològic. Es
dirà Eco perquè veritablement serà respectuós amb el medi
ambient. Intentarem fabricar-lo de manera sostenible i ecològica del
tot: Vem mirar de construir-lo amb Lli (lino) i resines naturals però
per fer-lo resistent sortien unes seccions massa grosses i era massa
pesat (gens competitiu), vem mirar també de fer-lo amb fibra de
vidre reciclada... i finalment la última opció que estem estudiant
i crec que serà la definitiva, és fer-lo amb fibres reciclades de
carboni... que això només hi ha una empresa als Estats Units que ho
facin. Ens donen un 95% de resistència, per tant haurem
d´incrementar un 5% les seccions del vaixell que no és tant i
podria ser més competitiu i estem en ello per veure com decidir-nos.
També estem mirant de fer unes veles amb plaques solars.... motor elèctric, sostenibilitat energètica ecològica, etc
Però, i sobre
tot, el que ens fa falta és financiació,... i com ja hem comentat
anteriorment, aquí falta molta cultura de Vela i també cultura de
patrocini.... ja sabem que aquí si no és futbol, Nadal amb el tenis
o Formula1... no té gaire sortida.... però no desistim, hi estem
ficats de plè per tirar-ho endavant.
Molta Sort i que la
propera Vendée Globe comti amb L´IMOCA ECO i tu a bord!
Ferran
Martínez entrevistant a Sergi Tena per Sailing Roots
No hay comentarios:
Publicar un comentario